Olen alkanut kiinnittää huomiota ympärillä päristeleviin autoihin.
Kaupunkeja peittää tiheä tieristikko, jonka väleihin on rakennettu paljon paikkoja, joihin voi jättää auton. Myös taloja ja ns. virkistysalueita on rakennettu. Nämä torit ja puistot ovat tietysti nekin teiden ja parkkipaikkojen ympäröimiä. Esimerkiksi Tampereen Keskustorin, Laukontorin, Pyynikintorin, Hämeenpuiston ja Pyynikin puiston läpi kulkee tie.
Masentavaa.
Asialla on tietysti historialliset syynsä, mutta onhan tässä ollut aikaa jo tovi jos toinenkin rakennella vähän eri tyyliin. Jos shoppailumatkalla joutuisikin kävelemään vaikka kokonaisen kilometrin - kauhistus sentään - niin siinähän saattaisi vahingossa saada liikuntaa. Salakavalasti.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Tallinnaa rakennetaan kiireen vilkkaa uudestaan, autoileville.
Markettien ovelle on tuskin kunnollista jalkakäytävää. Sikupillissä se menee keskellä parkkialueen pääväylää - sadan metrin mittaisena valkoviivastona, jossa saa oikeasti varoa autojen töytäilyjä. Samaisessa paikassa on polkypyörätelineet kymmenelle pyörälle. Useimmat yleensä tyhjänä.
Keskustan sivukaduilla jalkakäytäviä ei kunnosteta. Autoilijat ajavat sadepäivinä lätäkköihin kastellakseen jalankulijat (tämä ei ole paranoiaa vaan ihan normikäytäntö - viimeksi taksissa ollessani kuski nauroi ääneen onnistuttuaan kastelemaan ison jalankulkijaporukan).
Juuri kukaan ei käytä polkupyörää hyötyliikkumiseen. Ainoastaan urheilemiseen statusasussa ja kallilla uudella menopelillä. Mastopyörää ei uskalal jättää kaupungilla asioidessa juuri mihinkään, sillä yksinäinen pyörä pistää silmään katukuvasta tyyliin tiirikoi lukko ja ota tästä.
Viheraluesuunnittelu tarkoittaa täällä sitä, että uusien ostoskeskusten parkkipaikkojen reunamille jätetään viiden metrin levyinen nurmikkoalue.
Taustalal vaikuttanee statusajattelu. Tärkeää on omistaa iso uudenkarhea citymaasturi. Vaikka eläisikin riskirajoilla suuren velkansa kanssa.
Jalankulkija samastetaan köyhään.
Kiitos kuulumisista ja tsemppiä niiden roiskeiden kanssa! Enää tämä Tampereen katukuva ei tunnu ihan niin pahalta.
Lähetä kommentti